miercuri, 31 august 2011

Braila sau Paris


Recent - chiar in prima zi anului 2000,- domnul Harald Dressnand din Munchen s-a adresat "Prefecturii orasului Braila" cu o rugaminte putin obisnuita: Tatal meu a fost de meserie droghist, a invatat meseria la Paris si a lucrat catva timp intr-o drogherie din Braila Pentru o cronica a familiei - ce frumos lucru - trebuie sa stiu, daca pe o fotografie el se afla la Braila sau la Paris.
Din pacate pe poza nu se vede nimic scris, daca in centrul orasului Braila intre anii 1925-1931 nu  a circulut un tramvai (se vad sinele acestuia) atunci poza nu a fost facuta la Braila.
Am rugat pe niste prieteni domiciliati la Galati sa afle asta pentru mine; dar mi-au raspuns ca nu ai putut afla.
Persoane din Braila care au actual varsta de 80 de ani (sau mai mult) cred ca ar trebui sa-si aminteasca acest lucru. In plus cred ca s-ar putea afla si la arhiva orasului.
V-as fi foarte recunoscator daca ati putea sa-mi dati aceasta informatie!
Pentru a nu va forta la cheltuieli pentru mine, alatur un plic de raspuns timbrat!
Va multumesc anticipat pentru osteneala si va doresc La multi ani 2000.
Harald Dressnand "

Ii multumesc domnului prefect Constantin Bran pentru ca a incredintat raspunsul Muzeului Brailei. El a fost intocmit si trimis imediat la Munchen.
Ne-am bucurat sa-i putem oferi domnului Dressnand cateva imagini - speram de folos - in dezlegarea enigmei ce-l preocupa - Braila sau Paris (?!).
Pe mine, m-a bucurat insa cel mai mult, aceasta fireasca alaturare, aceasta posibila confuzie ce se putea face intre cele doua orase la vremea respectiva.
Cat de frumoasa si de adevarata era vorba despre Braila - "Picior de Paris" - de altadata.
Sa-i mai spunem domnului Dressnand ca una din imaginile puse la dispozitie, prin amabilitatea colegei Maria Stoica, infatiseaza Calarasi Strasse. Motivul inscriptionarii in limba germana este acela ca ea dateaza din anii 1917-1918 cand Braila s-a aflat sub ocupatie germana, in cursul primului razboi mondial.
Dar poate lucrul cel mai interesant pentru domnul Dressnand - pe care, il asigur, va primi si acest numar al gazetei noastre "Braila 632" - este acela ca tramvaiul electric la Braila s-a introdus in 1899 cu ajutorul societatii "Hellios" din Koln, o lucrare de mare anvergura atunci si bine realizata. La vremea aceea, in Bucuresti, tramvaiul era tras de cai. Prin urmare Braila, la 1900, era mai apropiata ca nivel de civilizatie de Paris decat Bucurestii.

Prof. univ. dr. Ionel Candea, directorul Muzeului Brailei
Braila 632 - 20 ianuarie 2000

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu