Reuniunea
aniversara la care participam astazi ma indemnase, la inceput, sa-mi rezum
interventia la cateva consideratii obisnuite in aslfel de imprejurari si sa fac
numai unele aprecieri referitoare la rolul orasului de pe Dunare, intr-un
moment sau altul al istoriei lui, care depaseste o jumatate de mileniu. Mi s-a
parut, insa, ca o asemenea interventie, care ar fi avut, inevitabil, un
caracter festiv si cu toale inevitabile tente festiviste, s-ar fi dovedit putin
potrivita, intr-o reuniune la care participa atati specialisti de marca in
domeniul istoriei orasului medieval romanesc. In consecinta, am renuntat la
intentia initiala, considerand mai potrivit sa supun atentiei dumneavoastra cateva
ganduri, in care veti gasi, poate, ceva folositor pentru studiile viitoare
asupra istoriei orasului Braila.
Prima
atestare documentara a orasului Braila - in privilegiul comercial pe care
voievodul Tarii Romanesti, Vladislav-Vlaicu il acorda, la 20 ianuarie 1368,
tuturor negustorilor "din Brasov si din districtul Brasovului" -
prezinta o nota aparte, in raport cu modul in care sunt mentionate, in acte
similare, sau in izvoare scrise cu alt profil, orasele medievale de pe
teritoriul Romaniei. Intr-adevar, in privilegiul comercial sus-mentionat, care
prilejuieste aniversarea de astazi, Braila nu este mentionata ca oras
(indiferent ce termen s-ar fi folosit pentru a-1 defini, momentul de fata
nefiind cel mai potrivit pentru discutii pe marginea semnificatiilor posibile
ale unui termen sau altul), ci ea este, pentru emitentul actului, ca si pentru
beneficiarii lui, pur si simplu Braila, punct terminus al unui drum comercial,
mentionat ca atare: "drumul Brailei".
Pornind
de la aceasta realitate, exprimata intr-o maniera putin obisnuita in
diplomatica medievala romaneasca, specialistul nu poate sa nu observe cateva
lucruri a caror aducere in discutie s-ar putea dovedi nu cu totul inutila.
Primul dintre acestea se inscrie intr-o categorie de adevaruri, care abia daca
mai au nevoie sa fie demonstrate de la caz la caz, anume adevarul ca prima
atestare documentara a unui oras nu reprezinta certificatul de nastere al
respectivei asezari, ci, poate, mai curand, un act de atestare a maturitatii
orasului respectiv. Ori, cel putin in cazul Brailei o atare interpretare este
nu numai posibila, dar chiar obligatorie.
In
privilegiul avut aici, in vedere, atrage atentia o anume precizare, in care nu
trebuie vazuta o simpla formula de cancelarie, lipsita de un continut istoric
real. Intr-adevar, in preambulul privilegiului, voievodul Tarii Romanesti
invoca faptul, foarte probabil, ca privilegiile comerciale de care urmau sa
beneficieze negustorii brasoveni nu se stabileau acum, pentru prima data, toate
acestea fiind libertati "pe care le-au avut ei din batrani in Tara noastra
Romaneasca". Evident, in lipsa vreunei precizari din care sa reiasa ca
respectivele libertati vor fi mai fost confirmate si de un domn anterior
voievodului Vladislav, nu ne ramane decat sa presupunem ca libertatile,
invocate, ale brasovenilor, tineau numai de domeniul unor practici curente a
caror vechime reala nu putea fi invocata cu exactitate. Oricum, indiferent de
vechimea amintitelor libertati si privilegii comerciale ale brasovenilor in
Tara Romaneasca, un fapt se desprinde cu claritate, si anume: atat pentru
emitentul actului cat, mai ales, pentru beneficiarii privilegiului,
"drumul Brailei" reprezenta un traseu prea bine cunoscut pentru a mai
fi necesare precizari suplimentare, ceea ce conduce automat la concluzia ca si
folosirea acestui drum de catre brasoveni tinea de domeniul unei practici
curente si de data deloc recenta. Intr-un cuvant, existenta "drumului
Brailei" nu putea fi decat o realitate istorica anterioara cu mult datei
la care se emitea privilegiul, insasi vechimea orasului fiind subliniata si
confirmata de interesele transilvanene care impusesera emiterea actului.
Din
pacate, in stadiul actual al cercetarilor arheologice intreprinse in cuprinsul
orasului medieval Braila, nu sunt posibile precizari cu privire la existenta
unui nivel de locuire care sa confirme Brailei vechimea pe care avem dreptul sa
o presupunem, in functie de interpretarea privilegiului comercial din anul
1368. Situatia este cu atat mai de regretat, daca tinem seama de faptul ca un alt act, emis, de data
aceasta, de Ludovic, regele Ungariei, la 22 iunie in acelasi an 1368, nu face
decat sa confirme aria larga de interese economice ale locuitorilor Brasovului,
prin cuprinderea in ea si a tarii mult-comentatului Demetrius, princeps
Tartarorum.
Pentru
istoriografia romaneasca, in general, problema vechimii oraselor noastre
medievale a constituit si continua sa prezinte una din preocuparile cu adevarat
majore, dar suntem obligati sa
recunoastem ca eforturile
specialistilor de a clarifica nu sunt sprijinite, in masura dorita si necesara,
de informatiile care sa reduca la minimum riscul incheierilor eronate. Tocmai
de aceea, specialistul este obligat, foarte adesea,
sa faca apel la rationamente de ordin istoric general, pentru a
gasi in ele un anumit sprijin - mai curand de ordinul logicii istorice - pentru
un punct de vedere sau altul. Ori, cazul Brailei mi se pare unul care poate fi
invocat in acest sens.
Personal,
ma declar, fara rezerve,
partizanul ideii ca Braila reprezinta unul din cele mai vechi centre urbane
medievale din regiunea Dunarii de Jos. Este prea bine cunoscut - pentru a mai
fi necesara o comentare detaliata a - faptului ca regiunea Dunarii de Jos a
reprezentat, inca din perioada antichitatii romane, una din zonele care au
dispus de conditiile cele mai favorabile aparitiei si dezvoltarii centrelor
urbane, Dobrogea constituind, din acest punct de vedere, o zona care a cunoscut
o reala inflorire a civilizafiei urbane. Conditiile propice formarii a
numeroase centre cu functii si atribute urbane nu au fost nici macar legate de
existenta, in zona, a unei forte politice de talia Imperiului bizantin, chiar
daca cercetarea istorica de specialitate continua sa considere necesar un
raport precis intre organizarea politica a unui anumit teritoriu si formarea
centrelor urbane medievale in cuprinsul acestuia. Ar fi suficient sa invocam
momentul 971 - in care imparatul loan Tzmisces primeste delegatii unor orase
dunarene dispuse sa se supuna autoritatii imperiale - pentru a ne pune
intrebarea - de altfel, curent formulata - ce reprezentau aceste asezari si cui
apartineau ele ? Pentru ca, nu mai incape nici o indoiala, asezarile respective
nu numai ca nu se formasera intr-un cadru politic dominat de Bizant, ci tocmai
in perioada in care Bizanjul lipsea, ca forta politica, din regiunea dunareana
in discutie, adica in perioada cuprinsa intre secolele VII-X.
Specialistii
nu ezita sa vada in centrele orasenesti care isi declara disponibilitatea de a
se supune invingatorului lui Stanislav asezari care reprezentau resedintele
unor conducatori politici locali si in care vietuiau, laolalta, populatii
eterogene din punct de vedere etnic, dar unitare din punct de vedere al
intereselor economice sau de alta natura.
Desigur,
nu este lipsit de importanta sa se dea raspunsuri cat mai plauzibile la
intrebarea daca aceste orase dunarene sunt, sau nu (iar personal inclin sa cred
ca sunt) replici ale centrelor si resedintelor fortificate ale voievodatelor
din Transilvania, Crisana si Banatul secolelor IX-X, dar incercand sa raspundem
unor astfel de intrebari nu trebuie sa se uite ca tot la Dunare se afla si
Urscia in care Glad a incercat sa si gaseasca adapostul salvator, in lupta
impotriva urmaritorului (si, pana la urma, invingatorului) sau. Tocmai de
aceea, existenta oraselor dunarene ale secolelor X-XI nu trebuie considerata ca
fiind rupta de anumite forte politice si militare independente de Bizant.
Revenirea
Bizantului la Dunare nu a ramas, precum se stie, fara urmari importante asupra
revigorarii civilizatiei urbane, numai ca, de data aceasta, amprenta imperiala
a determinat un anumit curs evoluliei vietii orasenesti din zona. Si oricat ar
parea de paradoxal, nu exista nici o dovada ca asezarile intarite dunarene,
anterioare momentului 971, ar fi cazut in asa masura prada navalirilor repetate
ale pecenegilor, uzilor si cumanilor, incat sa ne vedem obligati sa acceptam,
fara rezerve, ideea disparitiei lor in secolele XI-XIII. Iar in ceea ce
priveste efectele dezastroase ale invaziei mongolilor asupra centrelor urbane
de la Dunare, cred ca a le atribui acestora distrugerea integrala a
civilizatiei urbane din zona ar echivala nu numai cu o exagerare, dar chiar cu
o grava eroare. Pentru ca, sa nu uitam, oricat de putin obisnuiti au fost
mongolii cu viata in orase si oricat de mari au fost distrugerile provocate de
ei oraselor asediate si cucerite in perioada 1240-1242, mongolii au devenit, ei
insisi, creatori de centre orasenesti, exemplele nelipsind nici pe teritoriul
dintre Prut si Nistru.
Prin
pozitia geografica pe care o ocupa, Braila
se situa intr-o zona in care viata oraseneasca pulsa din plin, ceea ce ne
determina sa consideram ca aparitia ei timpurie a fost, aproape, o necesitate.
In plina zona dominata de tatari, o asezare ca Braila trebuia, in mod obiectiv, sa
indeplineasca o functie importanta de centru de schimb, fie si numai de
caracter local. Concurenta pe care i-o faceau Chilia, pe de o parte, si Vicina,
pe de alta parte (folosesc, si aici, prilejul pentru a-mi exprima acordul cu
identificarea propusa de P.Diaconu: Vicina = Pacuiul lui Soare) nu putea crea
pentru o asezare urbana incipienta conditiile unei afirmari foarte timpurii si
de anvergura, asa incat este de presupus ca, mai curand, asezarea de pe malul
Dunarii nu a putut juca decat un rol modest, restrans la mijlocirea unor
schimburi de interes local.
Cu
toate acestea, o intrebare nu poate fi evitata, si anume: daca Braila ar fi cunoscut o aparitie tarzie si ar
fi jucat (asa cum pare mai usor de acceptat ca eventualitate) un rol cu totul
secundar, cum se explica interesul negustorilor brasoveni, in special, si
transilvaneni, in general, pentru zona Brailei si pentru orasul amintit?
Intrebarea nu mi se pare deloc retorica, macar si pentru ca privilegiul
comercial a carui data de emitere prilejuieste aniversarea de astazi nu numai
ca nu permite formularea ipotezei ca ar inaugura o practica, dar chiar invoca
vechimea unor libertati de care se bucurau beneficiarii actului, noutatea
constand numai in confirmarea lor de catre voievodul Tarii Romanesti, in 1368.
In
lumina acestei realitati, care, pentru moment, poate fi doar presupusa,
problema "drumului Brailei" depaseste, credem, cadrul istoriei
teritoriului dintre Carpati si Dunare, insemnatatea lui putand fi raportata la
interese economice cel putin est-europene. Intr-adevar, in contextul discutiei
despre vechimea Brailei ca asezare cu functii care sa ne permita sa-i banuim
atribute urbane, nu poate ramane neobservat faptul ca zona in care era situata
asezarea era una de interferente economice, in care puteau intra in contact nu
numai marfuri, dar si negustori de origini diferite. As merge, chiar, pana
acolo, incat nu as exclude eventualitatea ca Braila sa fi satisfacut, initial,
mai ales interese si necesitati economice ale unor lumi care nu se aflau in
contact direct - din punct de vedere tentorial - atat drumul cat si asezarea sa
fi avut, in principal, caracter de tranzit. In acelasi timp, interesul pe care
emitentul actului, voievodul Vladislav-Vlaicu, il arata regimului economic
avantajos pe care trebuia sa si-l asigure face sa nu poata scapa neobservat
faptul ca emitentul privilegiului excepteaza "drumul Brailei" de la
obligatia platii indatoririlor vamale de catre supusii regelui Ungariei, dar
adauga un element de interes deosebit. Intr-adevar, actul mentioneaza practica
utilizarii de catre brasoveni a drumului Brailei pentru transportul marfurilor
lor "spre tari straine" si chiar daca nu se face mentiunea expresa ca marfurile lor luau drumul
strainatatii prin orasul Braila, nu mi se pare ca absenta acestei precizari schimba
esential datele problemei: asezarea exista si indeplinea un rol important nu
numai ca loc de activitati de schimb statornice, ci si ca loc de incarcare si
descarcare in si de pe corabii, rolul de asezare portuara a Brailei
parandu-mi-se implicit. Pana in momentul, insa, in care cercetarile arheologice
vor putea oferi date mai consistente despre vechimea orasului Braila, ipoteza
cea mai plauzibila mi se pare
aceea ca rolul de
asezare portuara a localitatii mentionate se potriveste cel mai bine
pozitiei geografice pe care o ocupa. Asezata intr-o zona
agricola prin
excelenta, Braila nu credem ca isi restrangea rolul la acela de asezare portuara prin care numai se tranzitau marfuri straine, ea
putand sa introduca
in circuitul comercial produse agricole si animaliere, de care zona nu ducea lipsa, pentru ca, daca nu ar fi fost in joc interese economice importante, este putin probabil ca
extinderea teritoriala a Tarii Romanesti spre est
ar fi fost unul din obiectivele timpurii ale Domniei proaspat
constituite a statului romanesc sud-carpatic. Desigur, s-ar putea aduce
contra-argumentul ca aceste teritorii trebuiau eliberate de sub controlul
mongol, ceea ce ar constitui
un argument suficient de convingator. Mi se pare, insa, ca actiunile conjugate ale Tarii Romanesti si
ale Ungariei, care au caracterizat intreaga perioada
de dupa domnia lui Basarab (incepand chiar cu Niculae Alexandru), capata semnificatii mai complexe,
daca tinem seama de importanta economica a
zonei rasaritene a Munteniei, din care Braila facea integral
parte.
Admitand,
cu titlu de ipoteza, caracteral si functia de asezare portuara ale Brailei, inca din perioada de
inceput a asezarii urbane, exercitarea controlului asupra unei zone atat de
importante mi se pare ca ar apropia, in oarecare
masura, ca scop si semnificatie, ceea ce se intampla in Tara Romaneasca de
eforturile, si ele incununate de succes, facute de Petru I Musatinul si de Roman, pentru
care extinderea si intregirea teritoriala a Moldovei prin cuprinderea in
hotarele ei naturale a teritoriului dominat de Cetatea
Alba au constituit obiective cu adevarat prioritare. Comparatia poate parea unora fortata, deoarece nu
se poate pune semnul egalului intre Cetatea Alba
si Braila.
Importanta nu mi se pare, insa, disproportia, reala, dintre cele doua orase
mentionate, ci scopurile reale ale politicii celor doua tari romanesti,
care a condus la asigurarea controlului asupra celor doua asezari, ambele
portuare, in masura sa le
asigure legatura, pe apa, cu alte lumi.
Pentru
a incheia lungul sir de ipoteze
pe care am crezut util sa le
supun atentiei
dumneavoastra, imi permit sa fac o sugestie colegilor nostri din Braila, care fac eforturi
sustinute si laudabile de a scoate la lumina vestigii valoroase ale portului dunarean,
din perioada inceputurilor sale: atentia arheologilor ar trebui indreptata,
prioritar, in zonele din apropierea Dunarii, unde
exista cele mai multe sanse sa se
descopere resturile cele mai vechi ale orasului
sarbatorit astazi.
Mircea Matei
Analele
Brailei Serie Noua, an 1, nr1 Braila,
1993
Un blog excelent. Puteti va rog sa-mi transmite-ti datele de contact/email?
RăspundețiȘtergereMultumesc
Rodica (New York)
ltoo_r at hotmail.com
multumesc!
RăspundețiȘtergerebrailadealtadata@gmail.com